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Stefan Strumbel made a name for himself by exaggerating traditional and cult artifacts such as cuckoo clocks, anchors and crucifixes and reincorporating elements of Street Art and Pop Art. He replaces significant elements of the cuckoo’s clock, such as traditionally carved ornaments with motives that deal with the subjects of violence, pornography and death. By doing so, he puts the objects into a completely new and often provocative context, always pushing boundaries. At first sight, these objects don’t reveal any of the disturbing content but appear as beautifully crafted wooden sculptures. With their colorful and bright surface, the artworks appear as light and shiny pieces of pop art. Strumbel, however, creates both, a unique artificial and artistic aesthetic with his usage of extreme exaggerations in regard to form content. Another key aspect of this work refers to the concept of ‘Heimat’; a German word that cannot be entirely translated one on one but loosely refers to heritage or home. Strumbel raises significant identity questions with his work: How do I define Heimat? How do I perceive myself? How do I project myself to the outside world? How and through what do I define myself?


With his art, Strumbel initiates a change in social values: Traditional ideals, clichéd notions of home and the reality of the individual are dissolved and transformed into an aesthetic that becomes an allegory of social status symbols. He exposes the mechanism of a society that in its desire for status and the pursuit of consumerism surrenders to the constant attraction of the media. With his transformed objects, Strumbel successfully creates an illusionary world, which reflects societies real maladies.
In the German village of Goldscheuer, the artist reconstructed the interior of the built in 1962 Catholic Church Maria, help for the Christians. Strumbel approached the church with the idea of a completely modern intervention. After initial skepticism towards the project, he soon owned the support of the whole town community; even Pastor Thomas Braunstein praised Strumbel’s work as ‘a gift from heaven’. The re-opening of the brand new designed Church on the 1st of July 2011 was recognized throughout all media platform: Leading print media such as Der Spiegel and FAZ published articles about the 6 meters high Madonna dressed in traditional Black Forest clothing, enthroning with her infant Jesus above the entrance. Funky stripes beautifying the choir wall, LED light shining on speech bubbles and comic-book elements, all innovatively adorn the Catholic Church.
The New York Times recently commissioned the artist to design the cover of the their magazine. 

Stefan Strumbel (*1979) lives and works in Offenburg.


In seinen Werken überzeichnet Stefan Strumbel Kultur- und Kultgegenstände wie Kuckucksuhren, Ankerkreuze oder Kruzifixe mit Stilelementen der Street Art und der Pop Art und stellt sie in einen neuen, teils provokanten Kontext. Beispielsweise ersetzt er signifikante Elemente der Kuckucksuhr wie Schnitzereien von ursprünglichen Heimatsymbolen durch Motive, die mit Gewalt, Pornografie und Tod assoziiert werden. Die äußere Form der Objekte verrät auf den ersten Blick nichts von den verstörenden Inhalten – immer solide und akribische Holzschnitzereien, die mit der Lackierung in leuchtenden Farben die Anmutung einer oberflächlichen  Popkultur tragen. Das Konstrukt Heimat wird zur Metapher existenzieller Fragen nach der Identität: Wie definiere ich Heimat? Wie ist meine Selbstwahrnehmung? Was reflektiert mich nach außen? Wie und worüber definiere ich mich selbst?

Strumbel initiiert einen Wertewandel, wenn in seiner Transformationskunst traditionelle Wertvorstellungen, ein verklärtes Heimatempfinden und die Wirklichkeit der individuellen Herkunft hinter einer Ästhetik verschwinden, die zum Sinnbild von gesellschaftlichen Statussymbolen  wird. Er demaskiert die Mechanismen einer Gesellschaft, die in ihrem Streben nach Status und Konsum allgegenwärtigen Reizen der Medien erliegt. Mit seinen Objekten schafft der Künstler eine Scheinwelt, die der gesellschaftlichen Realität als Spiegel dient. Strumbel gestaltete den Innenraum der 1962 errichteten katholischen Kirche Maria, Hilfe der Christen des Ortes Goldscheuer. Als der Künstler die Ideen zur Neugestaltung entwickelte, stand die Gemeinde nach anfänglicher Skepsis an moderner Kunst in der katholischen Dorfkirche schnell gänzlich hinter ihm. Als ein "Geschenk des Himmels" bezeichnete Pfarrer Thomas Braunstein die Arbeit des Künstlers. Im Juli 2011 wurde das neu gestaltete Gotteshaus eröffnet und begründete ein beachtliches mediales Echo: Zahlreiche Printmedien wie Der Spiegel und FAZ  berichteten über die sechs Meter große Madonna in Hanauer Tracht, die mit ihrem Jesuskind auf einer Empore über dem Eingang thront. Die Chorwand präsentiert sich nach der Umgestaltung mit einer vergoldeten Kreuzgruppe, die von rosafarbenen Strahlen und einem hervorgehobenen gotischen Spitzbogen mit LED-Beleuchtung optisch herausgestellt wird. Über den Kerzen der Fürbitte bieten Comic-Sprechblasen Freiraum für die Gebete und Wünsche der Gläubigen.
 Die New York Times kürte den Künstler kürzlich mit der ehrenhaften Aufgabe, ihr Cover künstlerisch zu gestalten.

Stefan Strumbel (*1979 in Offenburg) lebt und arbeitet in Offenburg.




SELECTED EXHIBITIONS


2017

COME ALIVE!, Circle Culture Gallery, Hamburg


2016

WERTICAL I, Wertical, Cologne

Editions 2008 – 2016, Galerie Schrade, Karlsruhe


2015

Handle With Care, Kunsthalle Göppingen

Solo Show, Städtische Galerie, Offenburg

Art Karlsruhe, Art Fair, Circle Culture Gallery, Karlsruhe


2014

VIENNAFAIR, Art Fair, Circle Culture Gallery, Vienna

ArtInternational Istanbul, Art Fair, Circle Culture Gallery, Istanbul

what the fuck is heimat?*, Circle Culture Gallery, Berlin

Neon - Vom Leuchten der Kunst, Stadtgalerie Saarbrücken

Art Karlsruhe, Art Fair, Circle Culture Gallery, Karlsruhe


2013


POTSE 68, Circle Culture Gallery, Berlin

Art Karlsruhe, Art Fair, Circle Culture Gallery, Karlsruhe

Time, Cafa Art Museum, Beijing

Ephemeral, Circle Culture Gallery, Berlin


2012

Holy Heimat, Solo Show, Badisches Landesmuseum, Karlsruhe

Heimat, Kunstverein Hamburg, Hamburg

Werkschau, Circle Culture Gallery at Alte Münze, Berlin

Art Lottery, KW, Institute for Contemporary Art, Berlin

Werkschau, Circle Culture Gallery at Alte Münze, Berlin


2011


The Old Casino, Circle Culture Gallery, Hamburg

Paper Works, Circle Culture Gallery, Berlin

Stefan Strumbel macht Heimat, Galerie Henrik Springmann, Düsseldorf

The Urban Artist – paths from subcultural creativity to contemporary art, Circle Culture Gallery at Soho House, Berlin


2010

Stefan Strumbel Rüdiger Glatz Show, Vicious Gallery, Hamburg

Moniker, International Art Fair, London

Escape, Urban Art Festival, Vienna

Home Sweet Home, Circle Culture Gallery, Berlin


2009

SCOPE, Basel Art Fair, Galerie Springmann, Basel

Art Karlsruhe, Art Fair, Galerie Springmann, Karlsruhe

Self Portraits, Circle Culture Gallery, Berlin

Heimat, Ufo Art Gallery, Hong Kong

AHOI Heimat, Vicious Gallery, Hamburg


2008


Landscape, Galerie KUB, Leipzig


2007

The Walls Belong to US, New York


2006

deineheimat, Vail, Colorado